söndag 18 september 2016

Privatekonomi - Mina egna tankar

Ekonomiska tankar 

En av de mest fundamentala grunderna för att kunna få igång ett sparande är att skapa sig en budgetkalkyl.

Själv vill jag rekommendera bloggen rikatillsammans som håller väldigt hög klass rakt igenom. Där finns otroligt många tips som jag själv har applicerat i min vardag.

https://rikatillsammans.se/
















Detta upplägget innehåller en bra komplett syn på ett helhetskoncept.

1. Inkomsten efter skatt är vårt startläge
2. Lönen kommer in på vårt bankkonto som vi försöker få den bästa räntan för.
3. Vi börjar med att betala alla räknar som är kopplade till vårt boendekostnad. Räkna ut vad totalbeloppet blir och fundera på ifall det är några utgifter som går att sänka.
4. Betala av övriga utgifter som inte är direktkopplat till boendet, detta kan vara som tex bilen, försäkringen, lånet.
5. För över en viss % som du själv bestämmer till ditt sparkonto. 15% av lönen efter skatt kan jag tycka är en bra lägsta nivå som man ska kunna hålla.
6. De flesta vet redan om att man behöver skapa sig en buffert för oväntade utgifter, speciellt ifall man sitter på en bostadsrätt då det är många saker som kan gå sönder samtidigt.
7. Bufferten tycker jag är individuell, i min värld ska den kunna hjälpa till att täcka oväntade utgifter, samtidigt som den är en grund ifall man skulle bli av med jobbet och får en lägre a-kassa. ( Se till att skaffa en bra inkomstförsäkring om du inte har det i dagsläget )
8. Samtidigt som man sparar per månad för att nå buffertmålet, så ska man försöka betala av de högsta lånen ifall man har det. Topplån är aldrig roligt att sitta med. Försök betala av utgifter som påverkar dina totala utgifter först.
9. Har du något som vore extra kul att göra under året? En resa med dina närmaste vänner kanske? Börja direkt att lägga undan några hundralappar varje månad så har du ett måltidssparande inom sin tid för att bara kunna åka iväg!
10. När man nått sitt buffertmål tycker jag man ska hitta en väg för att få sina pengar att växa lite mera. Att låta dom ligga på banken är i mina ögon den sämsta investeringen man kan göra. Att köpa sig en bostadsrätt har i otroligt många fall visat sig vara en lönsam affär.
11. Bygga din egna pengarmaskin? Ja du hörde rätt. En av de säkraste korten på den svenska marknaden är Avanza Zero som jag skrivit om innan. En svensk indexfond som köper i många olika stora företag och som följer OMX30 index. Fonden sätter automatiskt utdelningspengarna in i aktierna igen och det gör att du som kund inte behöver vara lika aktiv.
12. Hitta några aktier som du tror kan bli en riktig raket och stiga många %. Läs mina tips om "outers" och "exit-stratergy".
13. Fixa en ammoteringsplan på dina lån hos banken. Försök förhandla ner räntorna och jämför med vad andra banker hade kunnat erbjuda!
14. Gå igenom och följ upp din budgetplan.
15. Skapa din egna framid, vardagslyx och njut av livet.

Ifall det går för dig att sänka några avgifter, ta tag i det och ordna upp det. Många bäckar små gör större skillnad än vad många tror.

//MM



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar