Följande text är taget från hemsidan och google translate har använts, men fortfarande intressant läsning.
Gladare genom att ta pillren
22 aug 2016 - Av Audun Farbrot
Förut var de tvungna att ha hjälp av hemtjänsten att ta piller hans. Nu
ta medicinen även med hjälp av ett piller dispenser. Resultatet är
förbättrad livskvalitet.
Kommunen sparade pengar och patienter var
gladare när folk kunde ta medisisinen dess även med hjälp av ett piller
dispenser, show Ranvir S. Rai i sin doktorsexamen studie på BI (Foto:
Fredrik I. Christensen).
BI: Innovation inom hälso- och sjukvården
Så mycket som var tredje besök från hemsjukvården i flera kommuner
genomförs eftersom människor behöver hjälp med att ta sin medicin.
Tänk om det var möjligt att lösa denna enkla uppgift med en elektronisk
piller maskin - en dispenser - som talar om när användaren ska ta
pillren deras, i rätt ordning och kvantitet. När skulle hem hjälpare
frigöra tid att göra andra uppgifter.
Läs också: Vågar du galna idéer?
Den elektroniska piller dispenser är en realitet. Det är ett exempel på
en ny tjänst som utmanar rådande praxis. Det kan lösa uppgiften på ett
enklare och billigare sätt, men kräver att användaren är i spelet, och
även göra jobbet.
Hur får användarna den elektroniska
pillerdispensern? Hur kan man garantera att de anhöriga är övertygade om
att det är den bästa lösningen? Vilka villkor måste vara uppfyllda för
det nya pillerdispensern ersätter nuvarande praxis?
Utmanande nuvarande praxis
Ranvir S. Rai doktorandprojekt på BI studerat vilka faktorer som är
viktiga för tjänster som bryter mot gällande praxis, faktiskt genomförs
och hur de tillämpas över tiden.
Han är särskilt bekymrad över
framväxten av nya tjänster som i princip ger "prestandaförsämring" än
befintliga tjänster. I gengäld de nya lösningarna enklare, billigare och
mer användarvänligt. Om de så småningom uppfattas som tillräckligt bra
för de flesta människor, kommer de att kunna ändra befintliga metoder
radikalt.
Denna typ av innovation kallas störande innovationer;
de utmanar och ibland överträffar befintliga lösningar. Innovationer som
Spotify och Netflix är exempel på störande innovationer som har
förändrat musiken och medieindustrin radikalt. Innovationer som utmanar
existerande metoder, går framåt även i hälso- och utbildningssektorerna.
Rai har sett i två teknikbaserade tjänster som har åtagit sig att
radikalt förändra nuvarande praxis. Den i hälso- och sjukvårdssektorn:
att hjälpa användare att ta medicin med en elektronisk piller maskin
istället för hemtjänst. Den andra utbildningsområdet: införandet av en
digital bok läsaren att ersätta den traditionella läroboken.
Förbättra liv och pengar sparas
Hälsa Studien genomfördes i Sarpsborg. Kommunen hade beslutat att prova
användningen av elektroniska piller automater i hemtjänsten. Den
elektroniska pillerdispensern meddelar användaren om när hon tar sin
nästa piller.
Rai följde införandet av elektroniska
pillerdispensern med cirka 20 användare över en period av två år.
Förutom att observera hur lösningen genomfördes, gjorde han i
djupintervjuer och intervjuer i fokusgrupper.
Den nya lösningen
hälsades varmt. Användare kan ta pillren deras även med hjälp av
elektroniska pillerdispensern i stället för hjälp hemifrån hjälpare.
Sarpsborg har sparat en hel del som en följd av den nya lösningen.
Samtidigt hade vårdpersonal möjlighet att tillbringa mer tid på
användare som har mer komplicerade diagnoser.
Genom att användare kan ta sin medicin med flera av dem har kunnat göra aktiviteter som de inte kunde tidigare.
- Den nya lösningen har flera av användarna visade sig vara en katalysator för ökad livskvalitet, säger Ranvir S. Rai.
måste passa
En ny lösning kommer ofta utmana befintliga metoder och därmed möta
motstånd. För att framgångsrikt införa ny teknik, är det viktigt att
introducera det, inte bara för användaren utan även för anhöriga och
personal som tillhandahåller tjänsten.
Dessutom, enligt Rai
viktigt att det nya systemet ska fungera bra i samband med användning.
Det måste också harmonisera med allmän praxis.
- Nya tjänster som
inte kan utvecklas i ett vakuum. Innan tjänsten utvecklas, måste man
utveckla en god förståelse för nuvarande praxis och hur den nya tjänsten
skulle kunna arbeta tillsammans med andra uppgifter att göra, säger
Rai.
Minifacts:
Ranvir S. Rai försvarade 18 augusti 2016
för en doktorsexamen vid BI avhandlingen: "Innovation i praktiken: en
Practice Teoretisk Exploration diskontinuerliga service Innovations".
Rai har avslutat sitt doktorsarbete i PhD specialisering "Innovation och entreprenörskap".
Professor Maria Kristina Holmlund-Rytkönen vid Hanken är den första
motståndaren. Professor Leena Aarikka-Stenroos vid Tammerfors tekniska
universitet är den andra motståndare. Professor Per Ingvar Olsen på BI
ledare prövning.
Professor Heidi Wiig Aslesen BI har varit handledare för kandidat. Professor Thomas Hoholm BI har varit bihandledare.
referens:
Ranvir S. Rai. "Innovation i praktiken: en Practice Teoretisk
Undersökning av kontinuerliga service Innovations." Doktorsavhandling,
BI, i augusti 2016. Sammanfattning
Denna artikel spridning publiceras i nätupplagan forskning.no 20 augusti 2016.
Ge åsikt:
Skicka dina frågor och kommentarer om den här artikeln via e-post
forskning@bi.no. Känn dig fri att använda kommentarerna nedan.
Text: Audun Farbrot, forskningschef kommunikation vid BI
https://www.bi.no/bizreview/artikler/lykkeligere-av-a-ta-pillene-selv/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar