måndag 31 maj 2021

Läsarfråga

Tycker alltid det är roligt att få interagera med mina läsare och vad passar inte bättre än att lyfta upp en läsarfråga!

 "Har hört att du är väldigt företagsam och riktigt vass på aktier, är det okej om jag bjuder på en kaffe och intervjuar dig?"

Jag tycker givetvis detta är jätteroligt men pga rådande situation med covid-19 så väljer jag att köra en mera digital variant kring upplägget. 

Dialogen fortsatte och följande frågor ställdes vilket inlägget vidare kommer att handla om.

  1. "Vilka branscher tror du klarar en till pandemi. Vilka är lönsamma?"
  2. "Är det på din nivå, viktigast med utbildning eller engagemang hos en anställd?" (arbetsrelaterad fråga är min tolkning)
  3. "Gillar din blogg! Jag förstår inte allt än. Har mer att få grepp om."

1. Om vi blickar tillbaka till den 11 mars 2020 så meddelande WHO att spridningen utav coronaviruset klassas som en pandemi. 

Under ett par veckor så tappade börsen rejält vilket fick många investerare att få kalla fötter. För min egen del så fick jag upp ögonen för vilka aktier som jag ville äga långsiktigt och vilka som inte höll måttet. Några exempel på case som fick lämna var fullt utdelningsbaserade med fokus på hög direktavkastning som genom sänkningar/temporära stopp utav utdelningen helt plötsligt behövdes värderas med nya ögon Jag tog detta som en viktig lärdom och började forma om mot betydligt mer "kvalité" än hög yield.

Vissa sektorer/branscher tog extra mycket stryk, tänker bland annat på hotell & restaurang, samt underhållning överlag.

Teknik visade sig åter igen vara en urstark sektor då det tog fart med digitaliseringen och man belönades rikligt under 2020. Ju längre det höll i sig så började man få större problem med tillverkningsindustrin och komponentbrister vilket sträckte sig över flera branscher.

Mer säkra kort som dagligvaruhandel klarade sig mycket bra då betydligt flera passade på att "bunkra" upp sina förråd och fortsatte med denna trend hellre än att äta ute. E-handel tog sig också upp på nya höjder och många konsumenter som aldrig använt detta blev praktiskt taget halvt tvingade att anpassa sig. 

Inom sjukvården varierade det rätt kraftigt kring vilka bolag som klarade sig bäst. Bolagen som hade mera inriktning mot operationer fick tuffare kortsiktigt medans mera "piller"-baserade bolag fortsatte visa stabilitet.

Inom fastighet så uppvisade hyreslägenheter mer stabilitet medans kontorsorienterade fastigheter tappade mark genom att working from home blev betydligt mera accepterat.

Omställningen mot ett grönare samhälle genom bland annat solenergi tog full fart och vissa bolag steg enormt kraftigt. Tillväxtbaserade case presterade mycket bra (t.ex. EV) medans utdelnings- och värdecase fick en betydligt tuffare omgång.

I samband med att man började öppna upp samhället mer så märktes tydliga tendenser kring att det kom en sektorrotation från teknik/tillväxt mot mera utdelning/värdebaserade bolag. Att lyckas tajma in detta är oerhört svårt. 

Överlag så är min rekommendation att fortsätta vara bred och försöka vara på många olika sektorer/branscher för att minimera kraftig volatilitet, samt gynnas utav medvindar.  För min egen del så väljer jag gärna många utav de svenska investmentbolagen som tex Investor, Latour, Bure Equity, Svolder, Kinnevik och Lundbergsföretagen som grund i portföljen. Kombinerar detta med lite stabila case som Axfood, The Home Depot, Johnson & Johnson, Cibus och en offensiv spets med Microsoft och EQT.

Utöver detta så valde jag att exekvera 3 omgångar utav en "krigskassa" som jag tog vid varje -10% nivå som börsen tappade. Detta med facit i hand, visade sig vara ett mycket effektivt sätt att lösa situationen på. Med andra ord är det alltid bra att ha tillgång till en buffert och/eller krigskassa i samband med kraftiga kursfall (man vet aldrig när Mr Market har en dålig dag).

Om man ska summera fråga 1 så tror jag alltså på bredden inom många olika sektorer men jag undviker gärna bolagen som klarade sig sämst genom denna pandemin.

2. Jag vill inte gå in på några detaljer kring mitt arbete men "engagemang hos en anställd" väljer jag alla dagar i veckan. Att ha en hög motivation och engagemang kan leda till fantastiska resultat. Jag är själv utbildad inom min sektor så för att helgardera så tycker jag kombinationen + praktisk erfarenhet bäddar för succé.

3. Uppskattar att du gillar min blogg och hoppas du tyckte om inlägget. Fortsätt som du gör genom att vara hungrig på kunskap!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar