onsdag 30 september 2020

Månadsrapport

Utdelningar september

Visa (2 sep)

Johnson & Johnson (9 sep)

Microsoft (11 sep)

Realty Income (16 sep)

Houlihan Lokey (16 sep)

Axfood (22 sep)

Castellum (23 sep)

BlackRock (23 sep)

Lockheed Martin (28 sep)

Cibus Nordic Real Estate (30 sep)

 

Utdelningshöjningar september

Microsoft 9,8% (15 sep) 

Texas Instruments 13,3% (17 sep)

Lockheed Martin 8,3% (25 sep)


Köp

Cibus

Investor

Castellum

Axfood

Kesko

Procter & Gamble

Hufvudstaden

Handelsbanken

XACT högutdelande

Latour


Summering & tankar

En ruggigt trevlig månad som levererar 3st stabila utdelningshöjningar.
MSFT, TXN och LMT är superfina bolag som kommer ligga fastlåsta i min portfölj.

MSFT´s förvärv utav Zenimax Media var så fruktansvärt bra att jag egentligen hade velat köpa mera men samtidigt tycker att min % nivå är "full position" för stunden vilket gör att jag avaktar. (Tech upptar cirka 13% totalt av min portfölj)

Min personliga favorit på köpsidan under denna månaden var Kesko som dels höjde upp min konsument/stabil sektor, vilket ger trygghet och en motvikt mot diverse kortsiktiga volatiliteter. Kesko har medvind i nuvarande miljö.

För att ytterligare säkra upp defensiven plockade jag in P&G. Den rankas som toppval över konsument/stabil sektorn. Jag har varit lite avaktande just pga den låga utdelningshöjningen som varit de senaste 5 åren, men med en stabil ratio och att man höjde upp 6% i år så blev saken klar, jag ska in! Mitt köp blev en liten bit över fair value men det betalar jag hellre för att få vara med på resan.

Cibus visade att man levererade en stabil verksamhet under sin rapport och med en hög utdelning så kändes det självklart att öka upp här. Direktavkastningen ligger på runt 6% med målsättning att höja utdelningen 5% per år och exponeringen ligger mot "rätt" sektor. 

Handelsbanken pressades ner rejält i samband med nyheterna om att man skulle digitalisera sin verksamhet och lägga ner kontor. Utöver detta var det en historiskt hög skillnad mellan A & B aktien i pris.

Swedbank presenterade en bra analys via Kepler om varför man har köpråd på SHB. Det ger dels en bra uppsida och en intressant kandidat när utdelningarna börjar komma tillbaka. Jag ökade upp ytterligare idag här.







Nu blickar vi fram emot oktober. Följ med på resan!

Trevlig kväll

2 kommentarer:

  1. Roligt med månadsrapport. Du ger mig väldigt bra inspiration!!

    Väldigt bra blogg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade upplägget. Tack så mycket, det uppskattas.

      Radera