tisdag 8 september 2020

Stormsäkra portföljen och mina tankar

I tider där värderingar och sunt förnuft ibland helt ignoreras kan det vara värt att falla tillbaka på att att kika igenom sin exponering inom olika trender.

Genom att vad vi väljer att kalla det(jag & Myntaren), stormsäkra portföljerna så är det viktigt att göra regelbundna uppföljningar.

Jag har under en längre tid nu spanat inom lite mera defensiva ramar för att möta upp den kraftiga återhämtning som varit på sistone. 

Efter mycket funderingar, timmar spenderat på börsdata och kikat igenom olika nyckeltal så föll mina val på följande inköp:

  • Axfood
  • Cibus Nordic Real Estate - Stabilitet!
  • Kesko
  • Procter & Gamble 

Axfood & Kesko upptar cirka 2,5% var i portföljen och ger en fin grund mot stabila kvalitéer.

Procter & Gamble har också varit en väldigt stark anti-covid kandidat som presterat ruggigt bra samtidigt som man höjde utdelningen med 6% senast. Har under en lång tid velat ta in PG i portföljen och ibland blir det bara att köpa in en startposition (samma vibbar som med Latour?)

Cibus bevisade i sin senaste rapport att stabiliteten är urstark och till dagens direktavkastning samt en målsättning om att höja utdelningen med 5% så är det förståeligt varför man viktar upp här. Man sitter på långa kontrakt(varav tripple-net baserade) och ger guldkant mot månadsutdelningar. Jag valde att dubbla min position och kommer fortsätta köpa regelbundet.

Magkänslan mot att vikta om tech till konsument stabilt visade sig vara rätt för stunden. På IT sidan är det endast Microsoft och Texas Instruments som ligger kvar. 

Trevlig kväll

2 kommentarer:

  1. Kloka tankar. Själv blir jag sugen på att vikta upp msft då den börjar värderas allt mer attraktivt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, det känns verkligen kanon över balansen.

      Microsoft är den IT gigant där jag har stora förhoppningar framöver.

      JEDI kontraktet ger 10 miljarder dollar under 10 år.

      Microsoft Flight simulator hade över 1 miljon unika användare under 2 veckor efter lansering.

      Minecraft, som ägs av Microsoft själva, hade en MAU om 14,6 miljoner spelare. Spelet noterade en ökning om 630 000 nya spelare till 86,6 miljoner totalt på Xbox One, Xbox 360 och Xbox Live på PC.

      Xbox lanseringen
      Microsoft 365
      (...) listan kan göras väldigt lång :-)

      Radera