fredag 1 maj 2020

Inblick i Microsoft Q3








Detta inlägget blir ett follow-up inlägg om Microsoft.
Genomgången från Q3 presentationen.

Microsoft har en indelning på 3st huvudområden som ni ser nedanför.

Agenda
COVID-19 Impact
Quarterly Business Highlights
Productivity and Business Processes
Intelligent Cloud
More Personal Computing


COVID-19 Impact
Minimal påverkan på nettointäkterna

Man ser en tydlig ökning på cloudsidan och detta pga den snabba digitala omställningen som är här för att stanna. Väldigt många företag kommer att utvärdera sin förmåga att erbjuda anställda att arbeta hemifrån i allt större mån. Detta för att kunna driva Facility Management kostnader effektivt.

När det gäller More Personal Computing så ökar behoven på remote support
Ökat engagemang in området Gaming pga stay-at-home riktlinjerna, vilket jag tycker är ett smart drag.












Quarterly Business Highlights
För att kunna förstå informationen med CC så står detta för "Constant Currencies" detta ger en vy för att kunna visa investerare hur företaget presterat oberoende utav utlänska valutarörelser.

Producitivity & Business Processes

Office(kommersiell) och cloud tjänsterna visar intäktsökningar på 13%(15% CC) och att det drevs genom att Office 365 intäktsökningar landar på 25%(27%CC).

LinkedIn intäktsökning på hela 21% (22% CC).

Dynamics produkter och cloudtjänster (Vilket inkluderar Enterprise Resource Planning(ERP) och Customer Relationship Management(CRM)  levererarade ökning på 17%(20% CC), vilket drevs genom en ökning på 47% för Dynamics 365.

Intelligent Cloud

Serverprodukter och cloudtjänstesidan ökade nettosidan med 30%(32% CC) vilket drevs utav Azure ökning med 59%(61% CC). Sinnesjukt att Azure kan leverera dessa ökningar. STRYKA!

På Enterprise services så ökade man med 6%(7% CC).

More Personal Computing

Detta området släpar lite i jämförelse med de andra områderna som fullständigt exploderar.

Windows OEM netto var +-0.
Komersiella produkter och cloudtjänster ökade med 17%(18% CC)
Sökannonsering upp 1%
Xbox content & service upp 2%.
Surface upp 1% (2% CC).


Nedanför är en summering kring varje område där vi kan se både "Total Revenue & Operating Income" samtidigt som man får en vy över vad som är primära tillväxtfaktorn.









 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar