torsdag 28 september 2017

Utdelning & tankar

Idag blir den första utdelningen till min portfölj från Castellum. Vaknade extra tidigt och kunde inte motstå att logga in för att kolla kontot.
Riktigt trevligt och jag kommer leta möjlighet när det ges tillfälle att öka ytterligare i denna fantastiska utdelningsaktie. Att Castellum ökat med 15% över 3år period är också en styrka som jag letar efter.


Igår kom nyheter om Axfood och ICA Gruppen som SEB skrev om:

"Coop blir allt bättre, och utmanare som Lidl ökar sina tillväxtambitioner och får högre och högre anseende bland allt mer lojala svenska kunder.
 Därmed är den exceptionellt höga lönsamheten i både Ica och Axfood hotad, och kan komma att normaliseras inom kort.
Det skriver SEB i en analys av de båda börsnoterade dagligvarujättarna, som får sänkta rekommendationer från behåll till sälj. Riktkurserna sänks från 155 till 125 kronor för Axfood (som stängde på kursen 144:30 på tisdagen) och från 300 till 255 kronor för Ica (tisdagsstängning: 320:30 kronor)."

Jag är inte beredd att hålla med i analysen. Har svårt att se att toppbutikerna som Willys, Hemköp och ICA skulle tappa större andelar mot just dessa. Om det är någon annan jag skulle lyfta fram så är det City Gross som jag tycker levererar högre kvalité än nämnda konkurrenter!

Om vi läser tex försäljningen från ICA´s Augusti rapport: "Försäljningen i de svenska ICA-butikerna steg med 3,4 procent i augusti 2017 jämfört med motsvarande månad i fjol"

Jag tycker verkligen bankerna borde ha mera detaljer i sina analyser innan de skriver ut sådant.
I samband med den ökande befolkningen så tror jag många av kedjorna kommer få ta del av lönsamheten istället och på så sätt utvecklas.

Samma sak hände tidigare med H&M. Sänkta riktkurser och aktien pressades ner under 200kr.
I dagsläget står det nu på 222,40 så ta analyserna med en nypa salt.

//MM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar