lördag 9 september 2017

Mina tankar kring återinvestering av utdelningar

En av dom mest intressanta funderingarna kring sin utdelningsportfölj är hur man hanterar sin utdelningsstrategi?

Vilka olika alternativ finns?

  1.  Återinvesterar in i samma aktie igen.
  2.  Ökar på i någon aktie som har utdelning nästa tillfälle i din portfölj.
  3.  Sätter in kapitalet i någon ny utdelningsaktie för att sprida vikten i portföljen.
Alternativ 1 - Återinvestera samma aktie

Det första alternativet tror jag flest personer använder sig utav, då detta är mycket av den gamla skolan. Tyvärr så ser jag inte riktigt styrkorna av detta. Att öka i en aktie som precis haft sin utdelning kommer inte generera några ytterligare utdelningar i närtid. Givetvis beror det på hur ofta ett företag har sin utbetalning, 1,2,3 eller 4 gånger per år tex.

Förutom som du missar utdelningen så ökar du din vikt i portföljen i samma bolag och därmed en eventuell ytterligare en risk.

Därför väljer jag och säga att alternativ 1 inte är något för mig!


Alternativ 2 - Återinvestera in i nästa utdelning

Detta alternativ är betydligt intressantare!
Att kunna öka kommande utdelning och generera en högre årlig total utdelning. Detta för mig känns som en självklarhet ifall det är ett bra köpläge rent kursmässigt. Det kan finnas lägen där det inte känns attraktivt att gå in med mera kapital och då kan man använda sig av alternativ 3. Dvs köpa in sig i något nytt!
Denna taktik kommer att generera högre utdelningar för varje månad! Det man får tänka igenom är att många aktier som har 1 stor utdelning tenderar att öka kursmässigt innan utdelningen är och kan därför påverka kursen på detta sätt. Det är upp till dig att göra denna bedömningen och fundera ifall kursnivån är lämplig.

Detta alternativ väljer jag!


Alternativ 3- Återinvestera in i en ny aktie 

Jag tycker även detta alternativet är lockade och en hybridmetod mellan alternativ 2 & 3 är det som känns starkast. Vill man inte bli för viktad i sin portfölj kan man välja att köpa in sig i något nytt. Tänk då på att undersöka din branschfördelning så det följer vad du tror på gällande framtiden!
Även här finns styrkan att köpa in sig i något som har utdelning i närtid för att kunna återinvestera den utdelningen.

Detta alternativ väljer jag!


Jag tror alltför många personer kör på det gamla sättet att återinvestera in i samma aktie igen. Vilket jag vill belysa med detta inlägget.


//MM


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar