lördag 31 juli 2021

Jakten efter yield

Min grundfilosofi när det kommer till portföljstruktur är att lägga en stabil grund först för att sedan krydda upp portföljen inom en rimlig risknivå. Detta ger långsiktigt värde och hjälper till att psykologiskt klara av att hålla sig till planen (undvika börsbrus vilket inte ska underskattas).

Den stabila grunden för min del består i regel utav många investmentbolag som tex Investor, Latour, Bure Equity och Svolder. Utöver detta har jag tex Microsoft, EQT och Lifco bland toppen av mina innehav.

Tack vare att dessa innehav utgör min grund så har jag valt att ta in bolag som genererar lite mera kassaflöde genom högre direktavkastning, tex Cibus Nordic Real Estate (också ett investmentbolag).

För min del, vid nuvarande ålder, så är min spelplan 85% kvalité (dividend growth) med goda tillväxtutsikter (totalavkastning och utdelningstillväxt). Direktavkastning spelar mindre roll men jag vill gärna se att de delar ut någon form utav utdelning. Det ger mig en trygghet då jag långsiktigt vill köra en utdelningsportfölj med kombinerat fokus på totalavkastning (framtidssäkrat till nästa generation).

Skulle jag sätta mig med endast high-yields bolag så vore det tjänstefel enligt min mening. Det finns så stor risk att man strävar efter snabba resultat att man hamnar i value-traps. Detta innebär enkelt sagt att man köper bolaget endast för den höga utdelningen, vilket sedan kan komma att ändras pga begränsad vinst i förhållande till vad man kan ge ut till sina aktieägare. Nackdelen är också om man sätter en gräns på minsta utdelningsnivå att man missar helt fantastiska bolag, tex Lifco och liknande.

Genom att ha en korg utav investmentbolag som historiskt klarat av olika kriser på mycket ett bra sätt så sover jag gott om natten genom exponering inom olika sektorer och företag. Detta i kombination med tex Microsoft ger en SWAN (Sleep Well At Night) känsla.

Covid-19 situationen synade bolag som inte hade någon vidare moat/vallgrav och man märkte vilka som inte höll måttet. 

Min andra del på 15% utav portföljen vill jag gärna ska vara fokuserad på att ge mig lite högre kassaflöde och här letar jag efter bolag som ger runt 4% eller högre direktavkastning. Mindre fokus på utdelningstillväxt men jag vill gärna se någon form utav tillväxt.

I skrivande stund så ligger denna nivån på 9% (dvs jag är överviktad i skrivande stund på grundbolagen) och därför har jag börjat fokusera i närtid att leta efter bolag inom denna kategori. Detta är logiskt pga att många av mina bolag stuckit iväg rejält detta år.

När det kommer till kryddning utav portföljen så låter jag aldrig dessa innehav utgöra en för stor nivå utav portföljen (bortsett från Cibus). Det gör också att även om vissa innehav individuellt skulle falla offer för diverse value-traps så står mitt hus starkt och jag undersöker varför en av plankorna börjar bli lite missfärgad och åtgärdar det.

På hemmaplan har börsen gått urstarkt och det har varit svårt att hitta high yield bolag som känns rimliga att köpa in på nuvarande värderingar. Jag märkte att jag var underviktad mot banksektorn och att den fortfarande hade ett värde. Mitt val föll på SEB som levererade bäst rapport utav alla storbanker och för att jag har den med 7% exponering genom Investor.

På senaste tiden har jag köpt in följande high-yield bolag

  • SEB 
    • Starkast rapport av alla storbanker.
    • 7% exponering via Investor, väljer att vikta upp sektorn ytterligare.
    • Kassako, kan förvänta sig rejäl utdelningsfest 2022. 
  • Altria (MO)
    • Köpte bolaget dagen innan rapport och fyllde även på när rapporten släpptes. 
    • 7,08% DA (7,20% är min YoC).
    • Här kan man börja prata om value-trap historia, men utav rapporten så blir jag imponerad utav vad man klarar av att leverera och på denna nivån känns det mera godkänt att ta position.
  • Ares Capital Corp (ARCC)
    • Största BDC (Business Development Company) bolaget som är marknadsledande inom finanslösningar bland "middle-market" segmementet.
    • 365 olika portföljbolag och ett portföljvärde på cirka 17,1 miljarder dollar.
    • Fokuserar på att hitta investeringar i marknadsledande bolag med en historik utav stabila kassaflöden, marknadsfördelar och med en erfaren ledningsgrupp. 
    • Bolaget har genererat en årlig avkastning till sina aktieägare på 13% sedan IPO (2 maj 2014).
    • Direktavkastning på cirka 8% och man höjde även utdelningen nyligen med 2,5% vilket gav en forward yield på cirka 8,15%. Ledningsgruppen hintade även för att man framöver kommer fortsätta med att fokusera på att höja utdelningarna i rimlig nivå.
    • Skulle kunna kombineras med MAIN i framtiden men Ares handlas till betydligt bättre nivå och lockar mig mera.
  • Pfizer (PFE) 
    • Starkare rapport än väntat, gynnas självfallet utav försäljningen utav vaccinet. Höjer sin helårsprognos för 2021 och gav mig vid köp en yield runt 3,8%. Kommer fortsätta öka upp regelbundet och tar tacksamt mot utdelningscheckarna.
Trevlig helg!

7 kommentarer:

  1. Ja en det låter som en bra taktik. Ares Capital är den enda som jag saknar av de du räknar upp. Nästan lite för hög utdelning för min smak...;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för stödet!
      Det känns som en bedrift att hitta en high yielder som inte finns i din globalfond :D

      Ja för utdelningsfokus så klirrar det till bra i kassan med Ares :)

      Radera
    2. Nu börjar Dennis flåsa NLI nacken, NLI du får nu ta och öka upp mer fler nya bolag

      Radera
    3. Myntaren haha helt rätt. Sista varvet (upploppet) måste man öka upp tempot lite ;)

      3:00 kommer i ryggen NLI

      Radera
    4. Jag ska köpa 22 nya bolag nästa vecka, då blir det 200 jämnt i portföljen....

      Radera
    5. Brukar jämna till antalet aktier i ett bolag men det här var något nytt.

      Radera
    6. Följer med spänning på inlägget NLI! :)

      Myntaren: Ja jämna till antalet brukar vara vanligare :)

      Radera