söndag 15 augusti 2021

Veckans inköp

Ytterligare en vecka har gått och jag har hunnit med flertalet transaktioner 

  • Peab (nytt innehav)
    • Värderas attraktivt (på övrigt högt värderad börs, 20 % RoC, 8,6 % EY) 
    • Tog position på runt 99 kr
    • Direktavkastning på 4,45 % vilket är mycket trevligt för denna typ av bolag
    • Utdelningsandel på 43,6 %
    • Har droppat ner 10 % under 1 månad nu (gissningsvis  i samband med Cementa) och när denna typ av öppningar ges så tar jag en startposition
  • SEB - fyller på enligt plan, vill vikta upp sektorn och inväntar utdelningsfest
  • Volvo - likt Peab så lockas jag av utdelningen på 3 % (exklusive bonusutdelning), återhämtningen är på gång och detta bolaget förtjänar en position i portföljen.
  • Pfizer (fyller på befintligt)
    • Attraktiv direktavkastning
    • Vaccinvinnare tillsammans med Moderna, gynnas kortsiktigt utav detta
    • Pandemiräddare, passar perfekt i en allvädersportfölj
  • Beijer Ref (nytt innehav) 
    • Återkommer med ett separat inlägg kring bolaget. Håll utkik!
Spaningar  
Undersöker Enbridge då jag är sugen på att ta position efter jag valt ingång i Ares Capital och Altria.
Vid kommande lön så är ögonen på att fortsätta köpa Peab, SEB och Volvo för lite högre direktavkastningar. 

Överblick över utvecklingen iår

 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Alltid intressant att göra en överblick, detta utdraget är från mitt "huvudkonto". Har även tex barnspar och liknande bland mina portföljer.

Trevlig söndag!

4 kommentarer:

  1. Intressant med en till som känner att PEAB lockar. Jag har också klivit in på 99 kronor, och försöker fylla på så fort kursen inte går över 100-lappen (mest som kul grej eller rent principskäl :-)).

    Vi hoppas på god avkastning framöver!

    Må så gott!
    Hälsningar Louise

    SvaraRadera
  2. Hej Louise, ja verkligen det känns lockande när kursen ligger på den nivån. Känns som en vettig uppsida i kombination med utdelningen som når runt 4,5%.

    Det får vi verkligen hoppas, kul att du kommenterade. Önska dig en bra dag och helg.

    Må gott! Mvh Dennis

    SvaraRadera
  3. Då håller vi tummarna för att cementproduktionen inte avstannar framöver!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Valoroso, helt rätt! Tycker att droppen från toppen ner till dessa nivåer känns som en helt okej ingång mot just den risken.

      Må gott!

      Radera