lördag 23 april 2022

Nominering och mina tankar

Nominering
Jag fick ett roligt mail från Financer att min blogg blivit nominerad till deras topp 19 aktiebloggar i Sverige för 2022, vilket är väldigt roligt.
 
https://financer.com/sv/blogg/basta-aktiebloggar/ ("Listan har ingen inbördes ordning och är inte heller sorterad efter kategori. Trevlig läsning!")
 





 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tack Financer!

Mina tankar

Det geopolitiska läget har drastiskt förändrats vilket resulterat i att man behöver tänka en extra gång kring sina investeringar. Svenska företag går från pausade leveranser till att man tar fulla nerskrivningar i samband med hårda exits från Ryssland. 

Att granska sin portfölj kring landsexponeringar mot kunder, försäljning och underleverantörer har blivit extra viktigt och man ser tydligt hur snabbt ett bolag kan tappa mark. För min egen del har jag sedan länge varit överviktad mot USA vilket jag fortsättningsvis kommer fortsätta att vara. Enligt mig har Europa på kort/medellång sikt större direkta risker än vad väst har vilket gör det naturligt att låta investeringarna ligga i stora USA bolag. Ett sådant case som jag gillar är tex Merck (ticker: MRK) som inte alls påverkas utav Rysslandskopplingen och som har medvind utav molnupiravir.

Enligt "Airfinity" så ser vi följande guestimat: "molnupiravir , the COVID-19 pill developed by Merck (MRK) and Ridgeback Biotherapeutics, is expected to generate $6.4 billion yearly sales compared to ~$5.8 billion in consensus."

När inflationen skjuter i höjden så växlar många större investerare över kapital från tex tech/fastighet till defensiva case som sjukvård, råvaror, försäkring och utilities. Man vill helt enkelt hitta bolag som gynnas utav det rådande klimatet.   

Jag har alltid varit för att man ska försöka bygga en allvädersportfölj som har många olika branscher vilket gör att man tenderar att hamna på en vettig avkastning oavsett klimat.

Utöver detta gillar jag bolag som klarar av att stå emot inflationen genom att man sitter i en pole-position att kunna nyttja "pricing power", dvs att kunna skicka vidare kostnader längre ner i leden. Har man en bra position och produkt så ska man kunna klara av detta.

Den 17 december skrev jag detta inlägget: https://dennisaktieblogg.blogspot.com/2021/12/mina-transaktioner-halva-december.html och med facit i hand (än så länge) så var det väldigt pricksäkert.

Defensiva case har helt plötsligt blivit de nya offensiva pjäserna. Man ser det tydligt på utvecklingen hos case som Axfood, Lockheed Martin, Abbvie osv.

Eftersom jag sedan tidigare hade en bra position i dessa case så försöker jag använda nuvarande miljö att öka upp i sektorer där skyhöga värderingar kommit tillbaka till sunda och även attraktiva nivåer. 

Det kan vara tex fastighet, "premium-tech", asset managers och dylikt. 

Som långsiktig investerare så ser jag inga nackdelar med att det kommer en sättning på börsen. Speciellt när förra året levererade ett skyhögt resultat för snittet. 

Mina tankar går som alltid till Ukraina och folket där jag hoppas att situationen löser sig på bästa möjliga sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar