söndag 17 oktober 2021

Senaste transaktionerna

Jag har tagit beslutet att återinföra ETF:en XACT Norden Högutdelande till min portfölj.

"XACT Norden Högutdelande följer utvecklingen på nordiska stabila och utdelande bolag. Fonden speglar Handelsbanken Nordic High Dividend Low Volatility Criteria Index som består av 45 bolag som uppvisat utdelning i kombination med historiskt låg volatilitet i aktien. Fonden lämnar kontant utdelning med målsättning att spegla utdelningarna i underliggande bolag. Utdelningstillfällen sker normalt i mars, maj, september och november. Detta är en fond som placerar med särskilda hållbarhetskriterier. Hur vi tillämpar hållbarhetskriterier är beskrivet i Informationsbroschyren."

Att få tillgång till nordisk exponering i ett svep känns enkelt och tryggt. Jag arbetar ständigt för att få ihop en allvädersportfölj och min exponering inom bank, försäkring och telekom behöver viktas upp ett par steg. Även om innehaven i denna ETF:en växlas rätt så frekvent så ser man en historisk tendens att sektorerna ovan viktas högt. 

"Målsättningen är att årligen dela ut 4,5% av andelens värde vid tidpunkten för fondbolaget beslut om utdelning. Utdelning kan dock bli både lägre och högre". 

Vid goda börsklimat så blir detta en extra boost men vid sämre klimat så känner man av det. Från mitt perspektiv så är detta en bra kombo med mera defensiva pjäser.  Detta för att just fokusera på konceptet "allvädersportfölj".

Jag kommer öka min position över tid med en målbild om att den ska ligga runt 3-4% totalt. Mycket smidigt med källskatten!

I övrigt så har jag fortsatt att småköpa i Volvo & Peab när det dyker upp lite dippar på marknaden. 

Året ut ligger huvudfokus på att jaga lite högre yield case. Mot fortsatt utdelningsjakt.

Trevlig helg

2 kommentarer:

  1. Äger samtliga och tror att det långsiktigt kommer att bli bra affär av dessa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej NLI.
      Jag tror med det. Känns stabilt att ha med dig på resan! :)

      Mvh Dennis

      Radera