söndag 3 oktober 2021

Kursbokningar, REIT tips, het IPO och senaste transaktionerna

Det har varit en intensiv men ruggigt rolig helg på många plan med sociala aktiviteter. 
Glädjen över det fysiska mötet är oslagbart. 
 
Fylld utav energi så kollar vi in på "Vad har hänt hos mig på sistone?"
 
- Kursbokningar
- REIT tips
- Het IPO
- Senaste transaktionerna
 
Första genomförda kundbokningen resulterade i mycket bra resultat och det gjorde mig oerhört glad att kunna få dela med mig utav erfarenheter för nybörjaren kring utdelningsaktier.
 



 
 
 
 
 
 
 
Samtidigt så trillar det in nya bokningar i kalendern vilket ger stor inspiration. Jag har endast öppnat upp 2 gånger i veckan nu initialt för att jag vill prioritera tid med familjen (vilket alltid kommer i första hand). Alla bokningar som sker resulterar i att jag tar ersättningen för att göra roliga äventyr. En Win-Win-Win situation enligt mig.
 

 






Ödmjuk inför uppgiften fortsätter jag resan.

REIT TIPS
Jag vill dela med mig utav ett superbra tips för alla läsare som håller på med REIT investeringar (Real Estate Investment Trust. 

Gå in och bokmärk sidan: https://alreits.com

Här får vi en helt fantastisk (gratis för stunden) sida som ger överblick på USA och Kanada kring alla  REIT bolag.

Jag visar nedan ett utklipp utav bilder som du kommer att kunna se i verktyget (tex poängsättning genom en ranking utav "years since IPO", "FFO Growth", "FFO/Share Growth", "Divdiend Growth", "Payout Ratio" och "Debtnivå".

Detta kan dels ge dig som läsare inspiration till nya case. Samtidigt får man en bra överblick kring vilka andra bolag som arbetar inom samma sektor och till vilka multiplar de handlas.





















Från mitt perspektiv, det perfekta verktyget inom den nischen.

HET IPO.
Det är sällan jag valt att köra någon IPO entry på sistone men nu fick jag upp ögonen (tack vare helgens sociala aktiviteter) på bolaget Storskogen.
 
"Storskogen är ett investeringsbolag som grundades 2012 och som förvärvar och äger små och medelstora företag med en "evig ägarhorisont". Koncernbolagen är uppdelade i tre affärsområden - Tjänster, Handel och Industri - med ambition om att på sikt generera ett sammanlagt årligt ebita-resultat på mer än 15 miljarder kronor.

Helåret 2020 omsatte bolaget 6,7 miljarder kronor med ett ebita-resultat om 605 miljoner kronor. De senaste två åren har omsättningen i genomsnitt ökat med 65 procent per år och det justerade ebita-resultatet med 68 procent per år."

 I dagsläget äger man 200 olika bolag och sedan start (2012) har man gjort 144 st förvärv. 

Enligt VD så screenar man efter lönsamma bolag (helst 10-150 miljoner i vinst), ledande inom tex ort/nisch i kombination med en stark marknadsposition (marginal helst runt 10 %).
Det kan både vara fokus att köra vidare bolag "AS-IS" men även tilläggsförvärv för att hitta synergieffekter inom befintliga verksamhetsområden. 

Det är 99 st affärsenheter i dagsläget som landar in i 12 st olika vertikaler. 
 
Bolaget påminner i stil om en blandning kring Svolder, Lifco och andra aktörer (vilket lockar mig enormt mycket). Bolaget har också utdelning, vilket landar in bra i min screening. 

Jag har lyssnat på Avanzas genomgång utav bolag och påbörjat läsning utav prospektet (hundratals sidor) och det lutar mycket åt att teckna i detta caset. Sist jag var såhär intresserad var när EQT skulle börsnoteras.

Senaste transaktioner

+ Volvo ("bottenfiske" i börsoroligheterna vid 183 kr)
+ Peab (även här "bottenfiske",  tar position när andelar säljs bort pga Cementa)
+ Merck (ökade upp min position, bolaget fick en höjning på +8-9%)

"Merck rusade 8,8 procent efter positiva studieresultat för läkemedelskandidaten molnupiravir vid covid-19-behandling. I en fas 3-studie minskade molnupiravir, som utvecklas tillsammans med Ridgeback Bioteherapeutics, risken med omkring 50 procent jämfört med placebo för sjukhusinläggning eller dödsfall vid mild till måttlig covid-19 hos vuxna patienter."

I övrigt så tänker jag bygga upp en position i XACT Norden Högutdelande igen. Kommer bli småköp över tid som landar in. 

Fortsatt trevlig söndag till alla läsare. Må gott!

2 kommentarer: