torsdag 18 februari 2021

Återkoppling - utdelningstankar

Inför detta år beslöt jag mig för att fokusera på totalavkastning istället för renodlad utdelningsinvestering. I praktiken innebar det att jag fokuserade på totalen och bästa bolagen (enligt mig) istället för att det måste finnas en utdelningsbaserad grund.

Det blev också betydligt tydligare hur riskexponerad en utdelningsportfölj blev. Väldigt många bolag drog in/sänkte sin utdelning i Sverige förra året pga covid-19 och ifall man körde "FIRE" konceptet med låg marginal för sina utdelningar så fanns det nog stor risk att man hade det tufft.

Vad händer tankemässigt hos personer som befinner sig i denna situation?

  • Säljer man av tillgångar? (tex aktier)
  • Ifall man slutat arbeta, börjar man söka nytt jobb?
  • Har man en buffert som man tar utav i förhoppning på att det utdelningsstoppen är under en begränsad tid?
  • Ökar stressnivån och börjar man ifrågasätta om man gjort rätt val?

En egen fundering som jag själv tänker på inom området är att ifall man ska vara en renodlad utdelningsinvesterare så bör man sitta på bolag som historiskt visat en extremt god historik genom utdelningsutbetalningar, utdelningshöjningar och som har en sund utdelningsandel. Det finns givetvis betydligt flera faktorer att ta hänsyn till men detta är en god start och sedan geografisk spridning ovanpå det för att minimera politiska beslut som sätter stopp i hjulet.

För min egen del så tycker jag fortfarande att utdelningar är helt underbart. Känslan av att det klirrar till i kassan och återinvestera utdelningarna är supertrevligt men det får absolut inte vara på bekostnad utav totalavkastningen. Jag har vissa bolag i min portfölj som förhoppningsvis fortsätter höja utdelningarna långsiktigt och som kan bli en riktigt bra snöboll tidsmässigt. Har absolut ingen stress även om direktavkastningen ligger runt 1% vid ingång, YoC kommer så småningom!

Vid sidan om denna portfölj så har jag arbetat väldigt aktivt med en renodlad tillväxtportfölj som i skrivande stund levererar premium resultat. Således är detta ett väldigt roligt och givande komplement till min "bloggportfölj". Det kan det bli att jag presenterar den här portföljen längre fram men för stunden så sker investeringarna i det tysta. Denna inriktning hjälper mig även att utvecklas till att bli en bredare investerare samt bidrar till ett nytt glädjeämne i vardagen.

Hur tänker du själv kring området? 

Trevlig kväll.

4 kommentarer:

  1. Tjenare Dennis, många kloka ord. Jag såg hur C19 slog hårt på en del utdelningsinvesterare. Främst de som hade svenska bolag. De amerikanska tuffade på rätt bra trots C19. Jag uppskattar att ca 5-10% av mina utdelningar blev inställda förra året pga pandemin. Har räknat på att merparten ska dela ut trots tuffa tider. Så i det avseendet lyckades då jag med min allvädersportfölj. Lite värre om man är tung i svensk bank 2020.

    Ett problem är att 1% i DA kräver en tillväxt över lång tid som väldigt få bolag kan leverera. Så när du är 70-80 år kanske du kan leva på yielden. Vid såg låg DA bör kanske en försäljning ske för att realisera?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Bro,
      Precis det politiska spelet kring utdelningarna berörde många på hemmaplan. USA klarade sig betydligt bättre där man i många fall såg att utdelningshöjningarna kom in som vanligt.

      Att du tänkt på att portföljen ska stå emot tuffa tider visar att du inte lämnar något åt slumpen, stryka med allvädersportfölj!

      Håller med dig. Bolag som ligger på så låg utdelningsnivå(1%-ish) så kan det bli att man triggar en försäljning för att realisera exekveringsplanen. Fokuset i dessa investeringar är primärt totaltavkastningen och där utdelningen blir som en bonus som sakta växer över tid, YoC kan bli bra tids nog. Har bolaget bättre behov utav att investera pengarna så tycker jag att man ska göra det.

      Strykan med min nya approach att jag varken gifter mig med bolagen eller behöver dra några linjer kring vart utdelnings% måste vara. Det gör att jag har hela smörgåsbordet att välja bland. Jag kan sälja av ett helt innehav om så krävs för att fördela om det utan att känna den minsta ångest.

      Som vi pratat om tidigare är det viktigt att inte göra några förhastade beslut utan att ha tänkt igenom planen.

      Tack för bra feedback.

      (PS du behöver logga in på discord någon gång, saknar dig där! :-) )

      Radera
  2. Är betydligt äldre än dig och sparade i fonder och enskilda aktier under många år. Ingen plan utan läste Privata Affärer och köpte och sålde lite här och där. Många läropengar.
    Sedan kom uppvaknandet. Vilka stora game-changers är på gång i världen? Vilka Megatrender är i sin linda? Började läsa på om vad som skall ersätta alla miljarder förbränningsmotorer och fossil energi. Började hitta de globala och svenska bolagen som leder utvecklingen och har bäst framtidsutsikter. Har fått helt sjuuuuka siffror på depåns tillväxt och samtidigt kunnat växla av en del mot stabila utdelningsbolag för att möjliggöra FIRE innan 50-års-dagen. Så du gör helt rätt i att ha en tillväxt-depå och samtidigt en utdelningsdepå. Tillväxten kommer möjliggöra att den ekonomiska friheten kommer tidigare. Sedan är ju allt grävande om nya bolag och analyser av befintliga enormt roligt. Ett gift som är svårt att släppa.
    Lycka till med dina investeringar!
    Mvh Simon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Simon,
      Kul att du kommenterade. Jag gillar ditt tankesätt och det ligger nära mitt egna tänk. Att hitta trender och bolag som ligger med dolda värden är ruggigt kul att nörda in sig i.

      Kombinationen att sitta med både en utdelnings och tillväxtportfölj ger en bra helhet där man får två bra kickar -> utdelning och kraftig kursutveckling.

      Stort lycka till med dina investeringar.
      Om du vill bolla vidare tankar så kan du ta kontakt med mig via mail.



      Radera