fredag 18 december 2020

Veckans ytterligare inköp

Veckans inköp

  • iShares Global Clean Energy ETF 
    • Bästa valet på marknaden enligt mig, överlägsen och levererar.
    • Vet du någon bättre?
  • Harvia
    • Finsk bastu när den är som bäst. "Finsk bastu blir kulturarv". Stiger över 6% idag.
    • Premiumbolag!
  • Embracer 
    • Ökat upp min position mot tillväxtportföljen där jag har höga förväntningar på förvärvsmaskinen.
    • Kommer presentera förvärv fortlöpande framöver.
  • Hextronic 
    • Hexatronic har via sitt dotterbolag på kort tid slutit flera avtal avseende fiberoptisk sjökabel.
  • Hexagon (ökning enligt plan) :-)

Vi fortsätter resan genom att plocka in en blandning mellan ETF, utdelningsaktier och tillväxtaktier. 

Trevlig fredag!

7 kommentarer:

  1. Visste inte att hexagon och hexatronic var släkt,.men det hör man på namnet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha samma bolag / dotterbolag ? ;)

      Har uppdaterat. Skulle skriva båda men kombinerade! :)

      Radera
  2. Själv var jag på väg att sälja mina Harvia igår, men missade stängningen. Lyckades köpa på nästan absoluta botten i mitten på mars och är upp +197% i dagsläget.

    Känns kymigt att fylla på oxå när det "bara" är 1,7% yield och jag är uttalad utdelningsinvesterare.

    Har man nästan tredubblat värdet ska man kanske ta pengarna och dra vidare ? Harvia ser ut som FPC nu i en 3-års graf :)

    Men det tar emot att sälja, jag är bastufetischist och kör själv med Harvia. Vedeldat naturligtvis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Korrigering: FING menade jag, FPC är ngt annat.

      Radera
    2. Tjenare NLI!
      Mycket beror på vilken typ av investerare du vill vara långsiktigt.

      Harvia siktar på att vara marknadsledande i "sauna/spa" området.

      Q3:an visade faktan som man ville ha bekräftat:
      "Revenue growth in all product groups and in almost all market areas

      Absolute and relative profitability on a very good level"


      Utdelningspolicyn:
      Regularly increasing dividend
      Bi-annual payout
      At least 60% of net income in total

      Jag säger bara grattis till din 197%, att sälja av premiumbolag brukar sällan vara rätt recept. Att eventuellt skala av pga tex riskspridning/omfördelning är en sak men att köra en hård exit så bör man vara väldigt säker och tänka igenom det noga innan exekvering.

      Oavsett ditt val så kör hårt på vad du tror på :)
      Jag finns om du behöver bolla tankar!

      Radera
    3. Nå i just den här delen av min portfölj behöver jag inga tillväxtraketer. Nöjer mig med låt oss säga 5% genomsnittlig årlig tillväxt och ca 4% startyield och 2% divgro (inflationssäkring).

      Harvia passar inte riktigt in i den samlingen just nu. Ungefär pss som du använder dig av en portföljuppdelning.

      Radera
    4. Exakt isåfall håller med om att fördela om mot högre start-yield.

      Jag är svag för utdelningshöjningar och gillar att se +6% eller mera. Ska bli kul att följa under primärt januari och februari.

      Blandar man den julaftonen med kassaflöde så får man många roliga paket :)

      Radera