tisdag 13 oktober 2020

Reflektion kring investeringar

Denna gång kommer ett inlägg kring mina tankar om investeringar och jag hoppas att du som läsare får en bra inblick som du kan ta med dig.

Alla som börjar med investeringar har förmodligen något form av mål. I regel skulle vi nog kunna komma överens om att det handlar om att förvalta sina pengar aktivt för att kunna dra nytta av en tillväxt istället för att ha pengarna på ett sparkonto med minimal ränta.

Investeringar medför en risk/reward profil och vi har själva möjligheten till att välja hur stor denna skall vara. 

Många som gillar hög riskprofil landar ofta bland tex småbolag och hoppas på "raketer" medans de mera defensiva spelarna sitter med mera mogna bolag i form av tex utdelningsaktier.

Det finns inget som är rätt eller fel utan är egentligen en smaksak, dock tycker jag man ska ha respekten för båda sidor. 

Jag har aldrig varit någon spelare som hanterat hög riskprofil och därför drog jag mig naturligt mot utdelningsaktier och lockades snabbt utav vilken effekt man får utav ränta-på-ränta effekten. Kombinationen utav att sätta in nytt kapital, återinvestera utdelningarna och få utdelningshöjningar är magiskt!

Att välja bolag till sin portfölj är en superhäftig känsla, vilka ska man plocka in?

I vanliga fall hör man mycket snack om tex "du bör ha minst 10-12 bolag inom olika branscher för att säkra din portfölj och få en bra riskspridning". Det är givetvis väldigt sant att man bör skapa sig en trygghet i olika sektorer då de levererar olika resultat och klarar sig väldigt varierat i hög/lågkonjuktur.

Jag tycker många glömmer bort att man enkelt kan få en god exponering genom en bred ETF, standardfond eller via ett investmentbolag. Genom detta kan man få en bra riskspridning i ett svep och därför behöver man inte överexponera sig med flera direktinnehav. Varje direktinvestering innebär i min värld mera jobb genom att följa respektive bolag.

Är du tidigt i din investeringskarriär med begränsad kunskap så kommer man extremt långt genom att investera  i en billig indexfond (detta gäller även för mera erfarna investerare). Förhasta dig inte genom att köpa för många bolag utan sätt upp en plan för vad du vill uppnå och vilket syfte/byggsten bolaget har i din portfölj.

Samla inspiration från olika källor som böcker, bloggare, seriösa forum och hemsidor för att utvecklas. Det viktigaste är att förstå att vi alla har olika förutsättningar och mål. Med detta sagt så kan det vara farligt för nybörjare att kopiera mera erfarna profilers portföljer då det handlar om så mycket flera faktorer. Befinner du dig tidigt i din investeringskarriär så kanske tillväxt är en mera attraktiv faktor och ifall du befinner dig mot slutet av att kunna tex leva på utdelningar så är mera defensiva val med högre utdelning attraktivare. En smaksak helt enkelt.

Ett annat tips som jag tycker är värt att upprepa är att tänka igenom olika beslut och inte agera impulsivt. Jag tror vi alla någon gång har ställt oss frågan "hur tänkte jag när jag köpte bolag X". 

Passa på att ställ dig frågan - Hur ofta har du gjort om din portfölj det senaste året (speciellt en ögonöppnare när corona slog till)? Hur ställer du dig som utdelningsinvesterare till bolaget ifall man temporärt drar in eller slutar med utdelningen?

Är du kungen av courtage?

För dig som följer min blogg så fokuserar jag på att ge inspiration kring en form av hybridportfölj med primärt fokus på utdelningar samt tillväxt inom framtidsbranscher. Jag är öppen för direktinvesteringar, fonder, ETF och låser därför inte i mig något hörn kring vad som skall finnas i portföljen. Primärt skall det vara premiumbolag där jag ser god tillväxt, lönsamhet, kan förstå affärsmodellen, samt där bolagen har uppvisat en god historik inom en mängd olika nyckeltal.

I grund och botten handlar det om att hitta bra vettiga bolag och låta tiden göra sitt, tålamod helt enkelt. Stirra dig inte blind kring utdelningar utan du kan själv applicera tex en 4% regel på portföljen vid behov.

Avslutningsvis, tänk på att det alltid går att omfördela din portfölj vid olika tillfällen i livet för att uppnå ditt mål. Vilket är ditt mål?

4 kommentarer:

  1. Inspirerande inlägg. Det är guld värt med dessa inlägg. Tack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack så mycket. Kul att du gillade det!

      Radera
  2. "Hitta bra bolag och låta tiden göra sitt" är som ljuv musik i mina öron. Bra inlägg Dennis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Myntaren. Det är ett vinnande koncept. Trevlig kväll!

      Radera