fredag 16 oktober 2020

Dagens investeringar

Idag är det fredag och det ger lite investeringsvibbar!

Vid en överblick kring portföljen vill jag fortsätta öka upp de branscher som jag tror på långsiktigt och tycker faller in logiskt som en byggsten till portföljen.

Primärt lockas jag av blandningen mellan tillväxt och utdelningar bland större etablerade largecap bolag. Ett superbra svep för detta är ETF:en Euro Totalt Market Growth Large.

En ETF som ger exponering mot diversifierade tillväxtbolag med högt börsvärde i euroområdet.

Fonden ligger på en avgift på 0,40% vilket är fullt rimligt för den goda exponeringen. Primärt fokus ligger på Frankrike, Nederländerna och Tyskland som upptar cirka 85% allokering.

Om vi kikar in på cirka 50% toppen av portföljen så ser vi följande bolag:











Sektorallokeringen är bred och jag attraheras över att man får in både Industri och Konsument(dagligvaror/sällansköpsvaror) till 50% av ETF:en. Jag vill öka upp både industri och konsument i min portfölj.. Utöver detta så finner vi även fina bolag som tex SAP, Neste, Zalando, Kone och Symrise bland innehaven.

Utdelningen betalas ut kvartalsvis och direktavkastningen ligger på 1,11% vilket är rimligt inom tillväxt. Genom detta sättet slipper du sitta och handplocka individuella innehav och i ett svep får du god exponering. 

Jämförelseindex går mot Dow Jons EURO STOXX Large Cap Growth Index och resultatmässigt(sen start) ligger man i princip lika.

Hemvist är Irland och det ger oss möjligheten att hålla denna på både ett ISK och en kapitalförsäkringskonto. 

Mina andra investeringar landade hos Kinnevik och en ytterligare ETF "Healthcare innovation" som fokuserar på sjukvårdsinnovation.

Teknik, miljö och sjukvårdsinnovation är något jag (samt många andra) tror på framöver och därför blev dessa två logiska val. 

Kinnevik rapporterade även en stark rapport där man visade stryka.

"Kinnevik rapporterar en ökning i substansvärdet, inklusive betald utdelning, med 23 procent under det tredje kvartalet.

"I en tid när Covid-19 fortsätter att ha en stor och allvarlig påverkan på ett växande antal människor och länder ser vi ett fortsatt starkt momentum i våra digitala bolag under det tredje kvartalet. Utöver en god operativ utveckling i många av våra bolag har globala aktiemarknader också i allt högre grad omfördelat kapital till teknikbolag, vilket resulterat i en betydande multipelexpansion som stöttat utvecklingen av vårt substansvärde", säger vd Georgi Ganev i en kommentar.

Substansvärdet ökade till 107 885 miljoner kronor per 30 september, från 89 577 miljoner den 30 juni. Per aktie låg substansvärdet på 388,39 kronor, att jämföra med 322,50 kronor vid utgången av juni månad. Aktiekursen låg på 365,40 kronor, vilket ger en substansrabatt på 5,9 procent."

Jag tog en position vid dagens öppning.

Mycket trevliga köp vilket jag känner mig nöjd över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar