måndag 29 juli 2019

Nytt innehav anländer till portföljen

Idag slog jag till och McDonalds landade i portföljen.

Även som jag inte är alltför intresserad av denna typ av mat så är det en ökande trend och jag ser till aktievärde.


Enligt deras hemsida:

"Dividend History - McDonald’s has raised its dividend each and every year since paying its first dividend in 1976. Beginning in 1976 and through 2000, McDonald’s paid a quarterly dividend. From 2001 to 2007 the Company transitioned to offering annual dividends. Starting again in 2008, dividends are paid on a quarterly basis."

I mars 2017 så introducerade man "Velocity Growth Plan", ett sätt att kunna anpassa sig fort mot dagens behov för intressenter samtidigt som man skapar värde.

Mycket fokus ligger i digitaliseringen och hur man ska kunna nå ut till sina kunder, tex i hemmen.

Direktavkastningen är relativt låg på 2,15% men sättet som aktien har utvecklats de sista 3 åren är mäkta imponerande.

Utdelningen är per kvartal och ger 1,16 USD i mars, juni, september och december.

4 nya utdelningar som kommer trilla in på kontot!

Jag gillar aktier som har en mäktig historik utav utdelningshöjningar, har man tiden på sin sida så kommer dessa 2 & 3 %:are att bli riktiga utdelningshöjare till portföljen.



2 kommentarer:

  1. Stabilt inköp Dennis. När stormen går kommer Donken att finnas kvar.

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Myntaren. Jag tycker det är ett stabilt köp och som kommer ge härliga utdelningar över tid.

      Idag verkar regnet har anlänt och vad jag ser så verkar donken lysa! :)

      Radera