måndag 22 juli 2019

Fördelning i portfölj

Tänkte göra en visuell viktning utav min portfölj:




Inom "Finans" så ingår alla mina investmentbolag som tex Investor, Latour& MAIN.
Jag är högt viktad mot "Fastighet", dels för att jag tycker fastighet är en riktigt bra långsiktig bransch.

Genom att göra en bra tydlig fördelning så ser man vad som behöver åtgärdas. Jag vill vikta upp Energi, Sjukvård och IT för att få en bättre fördelning mellan olika branscher. Det sänker riskprofilen för portföljen.

Under allmännyttigt & övrigt ligger tex min ETF XACT Högutdelande som genom 45 stycken innehav hjälper till i alla olika katergorier.

Preffarna ligger på 6,6% och det är jag nöjd med, tänker inte höja upp dom något mera än så. Tar hellre in bolag med goda möjligheter till framtida utdelningshöjningar och tillväxt. Dock tycker jag om kassaflödet man får genom sina ~6% preffar och att man får ytterligare en faktor till sin riskprofil.

När börsen tar hård stryk så är preffarna i princip oförändrade i regel och det hjälper till i motgångarna.

Hur ser din branschfördelning ut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar