onsdag 30 november 2022

Månadsrapport november

November är snart över och året börjar närma sig sitt slut. Detta år har, i skrivande stund, varit ett tufft år för många investerare. Samtidigt tycker jag att det har varit ett mycket viktigt wake-up-call för investerare som såg 2021 att det är så enkelt att tjäna pengar på börsen.

Tillväxtorienterade bolag är riktigt starka när det finns ett klimat som gynnar bolagen.  Att förvärva för i princip 0 ränta är en glömd historia, nu faller man tillbaka på att en sund ekonomi med fritt kassaflöde och belåning är att föredra. 

Min filosofi är primärt utdelningsorienterade bolag med starka kassaflöden i kombination med en mängd faktorer som bygger upp till ett vettigt case. Jag vill kunna få en check utbetald istället för att känna mig tvingad att sälja av en del utav innehavet för att plocka ut det i framtiden. 

Under månaden har följande transaktioner gjorts:

  • Investor
  • Cibus
  • Volvo
  • SEB
  • Thule
  • Nibe
  • Snap-on

Bolagen här bjuder på en mix och det lägger en trygg grund framåt.

I början utav 2022 började jag att bygga upp en större position i Merck och Lockheed Matrtin som visade sig vara helt korrekta val med facit i hand. Det har gjort att mitt 2022 gått betydligt bättre än vad det skulle varit annars. Nyckeln heter diversifiering! 

Jag har även aktivt valt att lägga 75% utav min portföljs exponering mot USA. Stabil valuta och bolagen har en fantastisk historik utav trogna utdelningshöjningar. Svenska bolag påverkas så mycket mera utav politiska impulsiva beslut i kombination med att storägare helt plötsligt kan stuva om i grytan. Självklart handlar det om att göra val som ger företaget bäst förutsättningar att klara sig framåt men det är sällan USA-baserade bolag behöver göra det. Ytterligare fördel med storlek och kapital som finns tillgängligt i kassan vid sämre klimat.

Om vi blickar framåt kommer jag fortsätta att öka min Lockheed Martin position då jag ser kraftiga investeringar inom sektorn i många år framöver. Jag är även öppen för att plocka in ytterligare bolag i sektorn. 

Trevlig kväll!

2 kommentarer: