söndag 2 oktober 2022

Summering september

September bjöd på en dyster utveckling och marknaden är orolig överlag. Det går både snabbt uppåt och neråt beroende på vad det blir för KPI rapporter.
 
Min strategi är enkel och jag exekverar enligt plan. Även om börsen går upp eller ner för stunden så köper jag mera för att få ett trevligt GAV.
 
Just nu tycker jag att finansmarknaden har tagit på tok för mycket stryk. Det finns ett gäng "sub-grupper" inom fastighet och alla blir mer eller mindre straffade på samma sätt.

Ett case som jag ökat upp mycket under september är Cibus.
  • Man har KPI indexering, fasta hyror med indexreglering som regleras för svenska marknaden 1 oktober och de nya avtalen träder i kraft i november 
  • Stabila hyresgäster inom livsmedelsbranschen (som går starkt i detta klimat).
  • Tripple net avtal, dvs hyresgästen står för majoriteten utav alla kostnader. Tex elen (som alla pratar om i dagsläget) och att tex Tokmanni i Finland hade monterat upp egna solceller på deras fastigheter.
  • En stigande ränta påverkar givetvis och det är en blandning mellan bank och obligationer för finansiering.
  • Finansieringen sker primärt i EURO och SEK.
  • Gjort nya förvärv i bland annat Danmark och Norge.
Utdelningen ligger på 0,99 Euro för helåret. Kollar man tex i dagsläget på Avanza så ser man 5,74% men det är cirka 7,43% (baserat på nuvarande eurokurs på 10,78).   

Att kunna få en 7,43% DA för fastigheter där man har KPI indexering, stabila hyresgäster och tripple net avtal känns i min bok väldigt lockande. De har även som målsättning om att långsiktigt öka utdelningen med 5%. Dvs det skulle innebära 7,8% (om de höjde 5% från nuvarande nivå).

Se ej detta som någon köprekommendation, utan detta är endast mina tankar.

Trevlig helg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar