torsdag 9 september 2021

SBB updates

Trevlig kvällsläsning från SBB

"Fastighetsbolaget SBB uppdaterar vissa mål och kommunicerar styrelsens ambition att föreslå en utdelning om 1:32 kronor per stamaktie A och B fördelat på 12 månadsvisa utdelningar. 

 Det framgår av ett pressmeddelande. 

 De förändrade målen är: Generera en intjäning från fastighetsutveckling om i genomsnitt 2.000 till 2.500 miljoner kronor per år över en femårsperiod (tidigare mål: generera en intjäning från fastighetsutveckling om i genomsnitt 1.000 till 1.400 miljoner kronor per år) Ett fastighetsbestånd om 300 miljarder kronor till år 2026, med bibehållen BBB+-rating (tidigare mål: ett fastighetsbestånd om 125 miljarder kronor till år 2025) Angående den månadsvisa utdelningen skrev SBB att "baserat på nuvarande ställning och utsikter är styrelsens ambition att föreslå en utdelning om 1:32 kronor per stamaktie A och B, fördelad på tolv månadsvisa utdelningar, till årsstämman 2022"

8 kommentarer:

  1. SBB har väl någon D-aktie eller Pref oxå. Vad tror du om denna ? Jag funderar på att slänga in lite kapital där...

    SvaraRadera
  2. Tjenare NLI.
    SBB har en D aktie men ingen preff.

    Min åsikt kring D-aktier(inkluderat preffar) är något jag kallar för DM (Dead Money).

    + ger en psykologisk skön känsla av höjt kassaflöde, vilket är positivt för att hålla kvar sin strategi.
    + ger möjlighet till hög fast utdelning som kan användas att tex betala av räkningar från day 1.

    - fast utdelning som inte höjs över tid.
    - ingen fördel att ge vidare till kommande generationer(om man har planer att föra vidare en portfölj till tex barn/barnen).
    - begränsad uppsida i totalavkastning.

    En investering i D/preffar är inget jag rekommenderar att ha för stor vikt i. Som en "krydda" i portföljen till en viss % nivå kan jag köpa. Faktorer som ålder och ifall man ska lämna över sin portfölj i framtiden är viktigt att tänka på.

    För stor exponering mot denna typen av investering (ifall man är intresserad långsiktigt) känns som tjänstefel.

    Jag hade själv kunnat tänka mig hålla en liten % nivå just för kassaflödet men aldrig någon större position.

    Tänk också på YoC, tex Microsoft från 2010 till 2021 så hade man haft en YoC 9,1%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är gammal :) och nära FIRE och har inga planer på att lämna över någonting efter mig. Det är lika DM att ha pengarna på ett bankkonto till låg ränta. Inte mycket yoc där (yoc är inget jag öht följer).

      Men jag förstår ditt resonemang.

      Radera
    2. Jag får aldrig ge några köprekommendationer och har stor respekt för andra personer ekonomi men i din beskrivna situation(om det varit jag istället) så hade jag kört all in framöver i
      yielders över 4% isåfall.

      Jag kommer själv köra på ett liknande upplägg året ut och öka upp rejält i XACT Norden Högutdelande i kombination med införandet av TD och eventuellt BNS.

      Radera
    3. Tack för ditt engagemang och input !!

      Du känner säkert till ungefär hur min "portfölj" och strategi ser ut. +180 utdelande innehav, försöker efterlikna en utdelande ETF. Med den strategin är det ingen risk att något segment riskerar ta överhand. Fixed income utgör ungefär 8% av min totala ekonomi i dagsläget. Kassa ca 28%.

      Radera
    4. Inga problem, kul att prata aktier, fonder, ETF:er och ekonomi överlag:).

      Jag känner till din investeringsmodell och tycker du kör helt rätt väg framåt.

      Lagom nivå fixed income(enligt mig) baserat på vad du sagt innan.

      Någon specifik anledning till så stor kassa?

      Radera
    5. En kombination av feghet dumhet och försiktighet ;)

      Radera
    6. Hehe det är aldrig fel med lite kassa, 28% extra vid sidlinjen hade man inte tackat nej till :)

      Radera