onsdag 9 juni 2021

Veckans köp

Denna vecka har varit riktigt härlig och portföljen är urstark.

Jag har fortsatt mitt trogna spår genom att fortsätta öka upp i kvalité, låta tiden göra sitt jobb och få en bra YOC i kombination med totalavkastningen.

Mina inköp under veckan har varit följande:

  • Microsoft - räknar med fortsatt 10% utdelningshöjning i kombination med stabil tillväxt över tid. Vallgraven är enorm och man har många ben som är lönsamma.
  • Lifco - fantastiskt välskött bolag, storägaren Carl Bennet (styrelseordförande) fortsätter köpa rejäla poster i bolaget och visar starkt förtroende. Han sitter på 50,10% av kapitalet och 68,90% av rösterna.
  • EQT - ett bolag man bör ha i sin portfölj enligt mig, öka på över tid. Lanserar ny stratergi med längre investeringshorrisont, Anticimex blir första investeringen. Värdet på Anticimex har ökat med nästan 2000% sedan EQT köpte bolaget utav Ratos år 2012. Enligt bolaget tror man att resan bara börjat!
  • Investor  - baspjäs i min portfölj, tycker 15% är en fullt rimlig nivå.
  • Embracer (tillväxtcase) - jag har stort förtroende för Lars Wingefors, rekommenderar avsnittet från Investerarens podcast där Lars gästar. 
Alla utdelningar har återinvesterats för att fortsätta trycket med att snöbollen växer.

En annan rolig nyhet är att idag kom Target med en utdelningshöjning på 32,4% vilket höjer upp min YOC till en ännu bättre nivå. Forward yield på nuvarande nivå blir 1,5%. Target har uppvisat en urstark totalavkastning och är en utdelningskung, dvs höjt sina utdelningar 50 år i rad. Bolaget har allt jag letar efter och min plan är att fortsätta med småköp över tid.
 
Min nuvarande topp 5 lista:
  1. Investor 15%
  2. Microsoft 10%
  3. EQT 8%
  4. Latour 5%
  5. Lifco 5%
Min grund är inte överkomplicerad eller överjobbad utan känns sund ur många perspektiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar