måndag 23 november 2020

Investeringstankar

Förra veckan lyssnade jag på en poddcast med Nicklas Andersson, Karl Lans och Pär Ståhl som jag tyckte var riktigt bra.

En egen reflektion som jag började fundera vidare på var just kring bolags värderingar och framtida vinster. Att sitta och argumentera emot tex höga P/E tal kan i många fall leda till att man försenar eller helt missar sin ingångsport till ett fantastiskt bolag. 

När man väljer ett bolag till sin portfölj så bör man i min mening fokusera på att vara en långsiktig investerare. Nästa fråga är då, vad är en långsiktig investerare och det kan låta lättare i teorin än vad det är i praktiken.

Hur många gånger har du själv gjort förändringar i din portfölj? Har du haft bolag i din aktieportfölj utan att ha gjort en större förändring på tex 5-20 år? Grattis, det är nog inte många % av investerarna där ute som klarar av det.

Jag kan själv räcka upp handen och säga att jag tillhör gruppen som gärna gör omallokeringar i samband med olika personliga impulser (på gott och ont). Jag har börjat bli betydligt bättre på det och kommer försöka fortsätta hålla mig till exekvering enligt plan.

I det långa loppet tror jag definitivt att det är fördelaktigt att välja ut sina bolag noga och sedan bara fortsätta öka upp enligt plan och ta vara på olika börsklimat där man kan vikta upp sig genom resans gång. Det kommer vara en turbulent resa!

När vi nu studerar P/E talet för bolag X som kan känns totalt övervärderat i dagsläget så kommer den intressanta frågan: "Hur ser bolaget ut om 5,10,15,20,25,30 år?" 

Det kan vara supersvårt att svara på denna fråga då man inte kan förutspå framtiden men genom att välja vissa former av branscher så kan man få en fingervisning kring hur det sett ut historiskt. I exemplet nedanför tar jag IT/Teknik sektorn med Microsoft som utgångspunkt.

Var det dyrt att köpa Microsoft 2018 mot 80 dollar per aktie?
I dagsläget när vi nu börjar närma oss slutet på 2020 så ligger aktien på 208 dollar. 
Om vi nu ställer samma fråga igen, är det dyrt att köpa Microsoft för 208 dollar idag? 
Använd nu dina glasögon som tar oss fram till år 2024, tror du att aktien kommer ligga högre än 208 dollar? Det tror jag definitivt och därför känner jag mig så oerhört självsäker att låta ett AAA bolag som Microsoft vara en grundpelare i min portfölj. Microsoft har så många olika "ben" att stå på så även vid tider då vissa delar går sämre så tickar förmodligen resterande in enligt plan.
 
Vissa bolag som är inom superheta trender kanske inte alls finns kvar om 5-10 år och det kan vara en smärre katastrof att låta den formen av bolag ta upp för stor viktning i portföljen. Tänk riskprofil och moat-styrka.
 
Jag vill gärna förmedla till dig som läser detta att tänka igenom din portfölj noga, exekvera enligt plan, ha tålamod och i vissa fall även ta höga värderingar med en nypa salt då framtida värderingar inom en längre tidshorisont kan utklassa dagens nivåer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar