fredag 24 januari 2020

Castellum levererar 6,5% i löneökning, nya inköp & övriga tankar

En utdelning om 6:50 kronor per aktie föreslås för helåret 2019.

Castellum förutser fortsatt stark marknad där bolaget befinner sig, med fortsatt stabil hyrestillväxt, under den "närmaste överblickbara tiden".

Från VD orden ser vi tydligt att ökningarna kring hyrorna i Stockholm ökar till toppnivåer:

"För ett par veckor sedan skrev bolaget ett kontrakt för uthyrning av kontorsyta i centrala Stockholm på 7.500 kronor per kvadrat och år."

"Under året sänkte bolaget belåningsgraden till 43 procent (45)."



Broadcom har signerat två stycken avtal med Apple.

  • "Broadcom enters into two multiyear agreements to supply wireless components to Apple
  • The agreements together could generate as much as $15B in revenue for Broadcom.
  • The new deals are in addition to the existing ones for RF components and modules."

Jag har redan sedan tidigare Broadcom & Texas Instruments i min portfölj, som jag gärna ökar upp ytterligare. Passade på att köpa lite flera TXN igår vid öppningen när den gick ner till 129$.
Vid stängning hade aktien gått upp till 134$.

Utöver detta så köpte jag mera i UPM-Kymmene.

UPM handlas till P/E 11
Branschkollegorna ligger runt 11-22
Fördel av utfastningen av plast & stort miljöfokus i sina produkter
Attraktiv DA på 4,54%
1år utdelningstillväxt: 13 %
5år utdelningstillväxt: 15 %
Payout ratio: 50%

Man arbetar på en global marknad med bra spridning. 12st huvudområden som är:

Pulp
Timber
Biofuels
Energy
Raflatac
Specialty Papers
Communication Papers
Plywood
Biocomposites
Biochemicals
Biomedicals
Forest
Läs gärna mera om varje område och se geografik spridning för varje marknadsområde här:
https://www.upm.com/businesses/

Så summerat har följande inköp gjorts:

+ IMB
+ Pfizer
+ Texas Instruments
+ UPM-Kymmene

Jag och Myntaren fortsätter vårt teamwork för att hitta attraktiva ingångar.
Kika in hans blogg här: https://myntaren.blogspot.com/

4 kommentarer:

  1. Vet inte det jag...den där attraktiva järnvägsaktien har ju varit uppe på Myntarens sida så länge nu...att den börjar kännas oattraktiv... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha så sant!
      Jag vill definitivt plocka in den UNP till min portfölj men tyckte dessa handlades till värde för stunden.

      Trevlig helg!

      Radera
  2. Tack för intressant inlägg. Imponerande utdelningshistorik i Castellum! Bolaget finns tyvärr inte i min portfölj men hoppas bli ägare någon gång framöver :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket The Dividend Story.
      Ja Castellum är en väldigt pålitlig spelare när det kommer till utdelning.

      Riktigt imponerande portfölj du har! Lägger till dig på min blogglista!

      Trevlig helg

      Radera