torsdag 13 september 2018

Tankar kring investeringar

Jag har på sistone fått upp ögonen för Google talk där jag spenderat ganska många timmar genom att kolla igenom väldigt många intressanta video som rör ekonomi och dels aktiemarknaden.

Visste ni tex att 80-85% av alla aktiva investerare gör sämre ifrån sig än vad en billig indexfond gör på ett 15 års intervall?

Sen om vi kollar på 30 år så är det endast 1% som lyckas slå det enligt studier.
Detta kan jag verkligen ta till mig och det ger en god inblick att billiga indexfonder som tex avanza zero och avanza global är fruktansvärt starka i det långa loppet.

Jag avsätter endel till fonder och kommer att ta in avanza zero till min portfölj. Som jag klargjort innan så kan jag använda denna fonden som en utdelningsaktie genom att sälja en viss % varje år.

En annan studie visar tydligt att index kan ge mellan 6-8% per år, även upp till 10% i det långa loppet men att goda fastighetsaffärer kan ge en avkastning på 6-20% i snitt per år. Detta är fruktansvärt bra om man jämför. Detta var från Brookfield Asset Managements VD Bruce J Flatt. ( Rekommendation från Petrusko att kolla in videon). Jag har fått upp ögonen för BAM och kommer göra en analys över det.

Om man kollar igenom min egna portfölj som tex Castellum och Hemfosa så ligger jag över 25% i positiv avkastning bara detta året. Jag tror absolut på vad Bruce säger och kommer ta till mig det genom att investera mera i denna form av fastigheter.

Så att välja bra billiga indexfonder, investmentbolag, fastigheter och sedan tex en ETF som XACT högutdelande så har du en bra portfölj.

Har fått mycket inspiration på sistone och kommer använda detta framöver.

Må gott!

2 kommentarer:

  1. Tänkvärt Dennis. 80-85% presterar sämre än index. Klokt ta in indexfond och sälja av.

    mvh
    myntaren

    SvaraRadera
  2. Tack Myntaren! Ja det är verkligen tänkvärt. Speciellt när AZ är gratis i avgifter.

    Mvh Dennis

    SvaraRadera