måndag 24 september 2018

Att sätta mål

Det är en härlig känsla när man sitter med sitt kära excelark och kollar över hur mycket utdelningarna höjs varje gång man fyller på sina innehav.

Jag satte ett mål för detta året och det var att nå en viss utdelningssumma inför nästa år.
Det kan låta märkligt att sätta ett mål som är att nå något inför nästa år, men detta året satte jag som mitt första basår som utdelningsinvesterare och har köpt varje månad.

Jag kommer fortsätta att köra en relativt hög sparkvot för att kunna få igång snöbollseffekten snabbare inför framtiden. Kör man en hög sparkvot tidigt så gynnar man sig själv i framtiden.

Just nu kör jag en sparkvot som ligger på cirka 55% och det är jag nöjd med för tillfället. Jag lägger lite mera på resor, mat och nöjen med min kära.

En bra balans i livet helt enkelt.

Har du några mål för detta året? Har du börjat fundera kring nästa år?
Mitt mål kommer bli avklarat i oktober!





4 kommentarer:

  1. Mycket klokt resonerat Dennis. Har inte satt upp några mål för året, men har i alla fall haft en sparkvot om 50%. Den får sjunka med några procent per år.

    mvh
    myntaren

    SvaraRadera
  2. Tack Myntaren. En sparkvot på 50% ger en väldigt bra grund att bygga på. Att få en bra grund så sköter det sig mycket automatiskt längre fram.

    Mvh Dennis

    SvaraRadera
  3. Grym sparkvot du har och vettiga tankar! Jag följer upp mina mål den 5:e september varje år så har redan gjort det. Siktar mot något av de mindre delmålen för tillfället :).

    Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  4. Stort tack Frihetsmaskinen. Har haft stunder där jag haft 70% sparkvot :).
    Hur såg dina mål ut för detta året? Tycker din blogg håller bra kvalité. Kul att du hittade hit!

    SvaraRadera