tisdag 7 juni 2022

Fyller på i världens bästa IT bolag

Microsoft kan i princip klassas som ett IT investmentbolag som har diverse olika inriktningar. Genom en enorm bredd så sitter man på produkter som tillhör toppen utav datacenters, säkerhet, gaming, applikationer, operativsystem osv... 

Det tillhör inte vanligheterna att ett bolag utav denna rang handlas ner runt 20% på årsbasis. Tyvärr ligger direktavkastningen fortfarande lågt men i kombination med en tvåsiffrig utdelningshöjning, ett enormt stort fritt kassaflöde (FCF - Free Cash Flow) så skulle man kunna höja upp den rejält i framtiden.  

Jag tycker Microsoft tillhör toppen utav de absolut bästa bolagen i världen och ser det som en självklar spelare till min långsiktiga portfölj. 

Passade på att köpa lite i samband med att man släppte nyheten den 2 juni:

"Amerikanska mjukvarujätten Microsoft sänker sin vinstprognos för det fjärde kvartalet i det brutna räkenskapsåret. Det framgår av dokument inlämnade till finansinspektionen SEC.

Bolaget förväntar sig nu en vinst på 2,24 till 2,32 dollar per aktie, jämfört med tidigare 2,28 till 2,35 dollar per aktie. Den sänkta vinstprognosen motiveras bland annat med ofördelaktiga valutakursförändringar på ytterligare 460 miljoner dollar i kvartalet."

Med andra ord så sänkte bolaget prognosen pga valutaeffekter (minimal påverkan i helheten) så jag passade på att öka upp min position.

I närtid inväntar jag härliga utdelningshöjningar (UnitedHealth Group & Target) de kommande dagarna så staplarna höjs upp genom det istället :-).

Trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar