torsdag 24 mars 2022

Uppdatering mars

Mars har än så länge bjudit på en volatil resa. Kraftiga uppgångar varvas med kraftiga nedgångar. 
För min del så fortsätter jag enligt plan och ökar successivt upp mina positioner över tid.

Jag har tagit in en ny position i Skistar under mars då man tydligt ser att återhämtningen kommer starkt i kombination med att värderingen känns rimlig. Detta är ett intressant case långsiktigt där jag tror att utdelningen kommer att höjas upp rejält. I dagsläget är utdelningen blygsam men utdelningsandelen är låg och kan därför höjas upp rejält. 

Att kombinera ett fint innehav tillsammans med aktieägarrabatt känns klockrent.

"Aktieägarrabatten gäller för dig som äger minst 200 aktier i SkiStar samt aktieägarens familj (maka/make/sambo samt egna barn under 18 år):

  • 15 % rabatt på SkiPass/Liftpass
  • 15 % rabatt på skidskola och aktiviteter
  • 15 % rabatt på skid- och cykeluthyrning
  • 15 % rabatt på produkter på skistarshop.com samt i våra SkiStarshops och Concept stores"

"Skidturismbolaget Skistar ser en ökning i bokningsläget med 40 procent på samtliga av bolagets destinationer för sommarsäsongen 2022 omfattande bokningar till och med vecka 11 jämfört med motsvarande period föregående år.

Det uppger Skistars presschef Petra Hallebrant i ett mejl till Nyhetsbyrån Direkt.

"Vi har satt en trestegsraket på sommaren, att vi första året skulle ha 60.000 objektsnätter, i år 75.000 och nästa år 100.000. Vi taktar väl mot de 75.000 objektsnätterna just nu och tror väldigt mycket på hemestertrenden som är här för att stanna", sade Skistars vd Stefan Sjöstrand till Direkt i samband med bolagets delårsrapport för det brutna andra kvartalet.

Under ett antagande att Skistar följde sin plan för fjolåret med 60.000 objektsnätter skulle en ökning med 40 procent ge totalt 84.000 objektsnätter."

Utöver detta så har jag ökat upp i Avanza Bank, Axfood och tagit position i Broadcom.

Utdelningarna börjar trilla in och det är dags att finslipa på nästa inköpsrunda.

Trevlig dag!

4 kommentarer:

  1. Provade köpa Avanza men det gick inte i min KF på Avanza så då lät jag det bero. AXFO är ett av mina större innehav, även AVGO har jag ägt en längre tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare NLI!
      Märklgt att inte Axfood gick igenom för dig?
      Axfood är ett härligt innehav, mina första köp kom 2016 så jag har inte haft de så länge.
      AVGO har jag ägt i vågor (sålde av sist pga att jag ville sänka min belåning). Blir en bra kombination med TXN.

      Trevlig kväll på dig!

      Radera
    2. Inte Axfood. AXFO har jag ägt länge, ett av mina största innehav.

      Avanza, dvs Avanza Bank kunde jag inte köpa i min KF på Avanza. Det är väl ngt regelverk.

      Radera
    3. Ah nu läste jag en gång till :-). Trött småbarnspappa..

      Intressant med Avanza och KF kombon. Ska undersöka det!

      Radera