fredag 31 december 2021

Decemberköp & resultat 2021

Transaktioner under resterande utav december:
 
Köpt
Cibus Nordic Real Estate 
UnitedHealth Group
Prologis
Home Depot
Omega Healthcare Investors
XACT Högutdelande Norden
 
En blandning utav branscher men huvudfokus på Dividend Growth Investing.

Resultat 2021
Huvudportföljen: +64,60% 
Totalt resultat inklusive alla portföljer: +40,10%



  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jämförelseindex i Avanzas granskning är på OMXS30 och visar 29,07%. Jag tycker tyvärr det speglar en skev bild eftersom återinvesterade utdelningar inte blir representerade i detta.

Om jag jämför mig med OMX Stockholm PI så landar detta index in på 34,98% vilket känns som en mer regelrätt match (vilket jag tycker de flesta borde reflektera kring när de kikar på sina resultat).

Jag slår OMX Stockholm PI index med 5,12%.

Reflektioner
Varje % enhet är en viktig del i ett stort pussel. Jag har överpresterat index alla år jag kört nu ( ~6 år) och det är något som är motiverande. 
En nyckel till detta är inte överanalysera för mycket, hålla en enkel men sund plan med vissa stabila basinnehav. I mitt fall har Investor varit min baspjäs och det är något som kommer fortlöpa i många år framöver. 
 
Jag kommer inte heller ha någon portföljutveckling som det står +100-500% på ett år för det är inte min typ av spelplan. Jag håller mig till mera trygg pjäser som får växa sig starkare år efter år. 

För 2022 så kommer jag fortsätta med en stabil bas med trogna investmentbolag, DivGrowers och några väl utvalda value & dogs med fokus på direktavkastning.
 
2021 har varit en väldigt unikt år där många fått extremt bra resultat men där det även finns vissa investerare som fått bottennapp pga för stor exponering inom tex early tech/biotech exponering. Riskspridning är sunt!

Även fonder som tex Tin Ny Teknik, Swedbank Ny Teknik och Handelsbanken hållbar energi har också laggat efter. Vilket är logiskt efter den kraftiga uppgången 2020.  
 
Jag önskar alla ett gott slut och ett gott nytt år. Nu startar vi alla från 0 igen på kursutvecklingen :-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar