söndag 2 augusti 2020

Läsarfråga

Kom hem igår efter har varit ute och friluftsvandrat med mina vänner i 6 dagar.
Det har varit tufft men samtidigt väldigt roligt.

Såg att jag hade fått in en läsarfråga som jag tänkte besvara här.
Av respekt så väljer jag att censurera information gällande inköpskurs även om personen förblir anonym.

"Hej!
Följer din aktieblogg och din polemik med Myntaren. 
Har själv byggt upp en svensk portfölj under ett antal år med inspiration från Spiltans fonder samt utdelningsbloggar.
I höstas insåg jag att behövde bredda till utlandet och Microsoft blev mitt första köp på xxx dollar.
En fundering jag har är:
Vad hände med ditt innehav i EQT?
Såldes det bort för att finansiera annat?"
 
Först, kul att du följer min blogg och tar dig tiden att skicka ett mail! 
Myntaren och jag är ett toppenteam och vi har väldigt roligt ihop.
 
Det låter som du gjorde ett väldigt klokt val genom att bredda dig över gränsen. Vet inte vilken strategi som portföljen skall inrikta sig på men det låter som du har en stabil grund och det är något jag förespråkar istället för att sitta med lattjo lajban företag på sin topplista tillsammans med ett par utslitna höga DA-glasögon som borde genomgått service.

Om du köpte Microsoft i höstas så säger jag bara stort grattis till en väldigt fin affär. 
Gillar att du är uppmärksamade att EQT inte längre är en del av min portfölj. Det berodde dels på att EQT fullkomligt exploderade kursmässigt från börsnoteringen. Jag tog hem en vinst på kort tid över 100% (vilket visade sig vara för tidigt då den fortsatte upp). Min tanke var att eftersom Inverstor var mitt största innehav så får jag en ~9% exponering inom Investor mot EQT och kände mig nöjd över det.

Ångrar jag att jag sålde EQT? Ja, skulle absolut kunna plocka in den igen men just nu tar jag den via Investor. Samtidigt så blev det exakt som du skrev, jag finansierade andra köp via den försäljningen som också visat sig vara goda (tex Tin Ny Teknik).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar