tisdag 7 maj 2019

Hög DA eller tillväxt?

Många som håller på med utdelningsaktier ställer sig ofta frågan:

"Ska jag köpa bra aktier som ger en hög utdelning eller bra aktie som har lägre utdelning men högre tillväxt?"

Det finns inget enkelt svar på detta och enligt mig själv är det väldigt individuellt hur man tänker. Jag försöker ha en mix av bolag som ger hög DA samtidigt med bolag som kommer att öka sin utdelning över tid och även ha en tillväxtresa att göra.

Några exempel på företag:

DA 2-4%
Axfood
Castellum
Hemfosa
Investor
Latour
XACT Högutdelande


DA 5-9 %

Akelius Pref
Corem Pref
Klövern Pref
Sagax Pref
Nobina
Kallebäck
Swedbank


Dessa är bara några exempel ur min portfölj men jag tror att blandningen ger en stark slagkraft. Du får tunga utdelningar samtidigt som andra utdelningar växer sig starkare och starkare över tid.

Ett företag som sticker ut lite i mängden är Nobina som jag verkligen gillar. Den ligger under kategorin 5-9% och fortsätter att höja sin utdelning.

Framöver kommer de flesta av mina investeringar att ligga någonstans mellan 2-4 %.  Kommer att öka upp en bra bit i XACT Högutdelande, Investor och Latour för att få en stark grund att stå på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar