måndag 22 april 2019

Time Rich

Hej läsare,
Det dyker upp många olika termer som tex FIRE. Financial Independence Retire Early.
Denna rörelse siktar på att minimera sina utgifter och att kunna leva på sina tillgångar väldigt tidigt i livet.

Med andra ord så får man väldigt mycket tid att kunna spendera på vad man är intresserad av och inte vara motiverad utav just pengar som morot.

Jag tycker det finns mycket saker att ta med sig från denna rörelse men om man kör med termen "Time rich" så tycker jag att man börjar närma sig så som jag tänker.

Istället för att motivera "gå i pension" tidigt så försöker man vända om blicken och säga att man får tillgång till mera kvalité på sin tid. Oavsett vilken person det rör sig om så har dygnet 24 timmar och det är sättet vi använder oss utav tiden som är viktigt.

Ett sätt att kunna göra detta är att minimera sina utgifter samtidigt som man fokuserar på att investera sina pengar för att kunna få tillgång till ränta-på-ränta effekten och på så sätt växer pengarna väldigt mycket snabbare än att dom ligger på ett sparkonto. (Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning)

Det som är så intressant med just FIRE är att det är väldigt många olika yrken som kör detta, allt från lägre till högre löner och alla har möjligheten att kunna nå sina mål!

För min egna del så försöker jag ta med mig vissa tankar kring koncepten som att inte överkonsumera onödiga varor men samtidigt inte dra in på saker som höjer min vardag. Det rör sig om att spenda tid och göra aktiviteter med sambo, vänner, familj, resor och träning.

En väldigt bra idé för att undvika sina spontanthandlingar är att använda sig utav 72 timmars regeln.
Det innebär att om du är intresserad av något så låter du det går 72 timmar innan du tar ett beslut om du ska köpa det eller inte. Oftast när vi ska handla något så gör vi det impulsivt.
Låter man det gå 72 timmar är det sannolikt att du helt glömt bort att du ville köpa det!

Kolla gärna in detta TEDx-Talks om Time Rich med Lacey Filipich, klippet är cirka 15 minuter men är väldigt ögonöppnande.
https://www.youtube.com/watch?v=XSHNDyinZSQ





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar