lördag 11 november 2017

Recension

Hej alla läsare,
Äntligen helg och jag sitter nu med en stor kopp kaffe och ska försöka summera ner vad jag tyckte om Marcus Henhags bok "Den enkla vägen att bli rik på aktieutdelning".

+Jag tyckte den var väldigt bra och lättläst.
+Marcus har på ett pedagogiskt sätt beskrivit de olika moment som involveras inom aktieutdelning, gjort bra jämförelse mellan olika form av utdelningsaktier och gått in på att man bör fundera på vad som är viktig för en själv. Vad är meningen med din portfölj?
+ Boken har mycket hänvisningar till statistik, ett exempel är att Stockholmsbörsen går upp 7 av 10 år sedan 1919. Det kan ge tydliga indikationer att siktar vi på en lång tidshorisont så kommer det enligt statistiken att löna sig i långa loppet.
+ Som jag själv har skrivit på bloggen som finns det olika utdelningsstrategier för ränta-på-ränta effekten i boken som är väldigt lika min egna syn.
+ En bra beskrivning hur du börjar med din portfölj och vilka aktier man kan välja ( baserat på långsiktiga höjningar och stabila företag )
+ Stop-loss taktik för att undvika stora dippar
+ Genomgång vart man bör ha i direktavkastning för sina aktier och hur man hanterar sänkningar av utdelningar ( tex vid svårare tider )
+ Bra introduktion till preffar och hur man bör tänka med dessa


Summerat så tycker jag boken är en fantastisk start för att lära sig grundläggande termer och tänk. Det finns även delar som innehåller lite mera avancerade områden som tex Gordons formel & olika nyckeltal. Jag ger en tumme upp för denna bok och rekommenderar dig som är nyfiken på att börja med en utdelningsportfölj att klicka hem ett exemplar.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar